ΤΕΧΝΗ
































Λίνκολν στο Δάλι Vision




Το φιλί
Μητέρα και Παιδί λεπτομέρεια από Οι τρεις ηλικίες της γυναίκας








Starry Night πάνω του Ροδανού



τι ειναι τεχνη?



Διάφορες θεωρίες έχουν ειπωθεί για την τέχνη και την αισθητική, για θέματα που σχετίζονται με το πεδίο που γενικά αποκαλείται θεωρία της τέχνης. Θα αναφερθώ σε μερικούς σημαντικούς θεωρητικούς, φιλοσόφους και ιστορικούς τέχνης που το έργο τους επηρέασε τόσο αισθητικά αλλά και κοινωνικά στο τι είναι τέχνη και από ποιους παράγοντες εξαρτάται.


Από τον Πλάτωνα (427-347 π.Χ.) και μετά, πολλοί φιλόσοφοι έχουν προτείνει θεωρίες για την τέχνη και την αισθητική. Ο όρος «αισθητική» προέρχεται από την αρχαιοελληνική λέξη αίσθησις και σημαίνει την αισθαντικότητα ή την αντίληψη. Παρουσιάστηκε ως χαρακτηρισμός στη μελέτη της καλλιτεχνικής εμπειρίας από τον Alexander Baumgarten (1714-1762). Ο σκωτσέζος φιλόσοφος David Hume (1711- 1776) χρησιμοποιούσε τον όρο «καλαισθησία», μια εξευγενισμένη ικανότητα να αντιλαμβάνεται κανείς την ποιότητα ενός έργου τέχνης, ενώ ο Immanuel Kant (1724-1804) ότι η αισθητική βιώνεται ως εμπειρία όταν ένα αισθησιακό αντικείμενο διεγείρει τα συναισθήματα, τη διάνοια και τη φαντασία μας





Η ΤΕΧΝΗ = ΠΛΗΡΟΤΗΤΑ

H τέχνη μοιάζει με κοινωνικό φαινόμενο, αλλά στην ουσία είναι ένα σχεδόν φυσικό φαινόμενο, κάτι σαν ηφαιστειακή εκτόνωση. Δεν καταγράφει την ιστορία ούτε κάνει ιστορία, ούτε προηγείται της εποχής της ούτε την ακολουθεί. H τέχνη είναι ο έρωτας, με την πλατύτερη σημασία της λέξης, είναι η έκφραση και το ξεχείλισμα μιας πληρότητας. Δεν υπακούει σε θεωρίες, τις οποίες διαψεύδει μονίμως, έχει δική της λογική και δεν ερμηνεύεται με λόγια. H τέχνη δεν είναι μαχητική ή ήρεμη, αλλά είναι σαν τον άνεμο, που άλλοτε είναι άγριος και δυνατός και άλλοτε γαλήνιος.

H τέχνη δε μορφώνει αλλά κάνει κάτι περισσότερο, σε συνδέει με το μυστήριο της ύπαρξης. Δεν αποδίδει δικαιοσύνη, είναι πέρα απ’ αυτή. H τέχνη δεν στρατεύεται αλλά ανήκει στους αθώους, είτε αυτοί βρίσκονται στη φυλακή είτε πρόκειται για τον αυστηρό διευθυντή της απέναντι επιχείρησης.

H τέχνη απευθύνεται σε ελεύθερους ανθρώπους, αλλά είναι πολύ δύσκολο να καταλάβει κανείς ποιοι είναι οι ελεύθεροι άνθρωποι. H τέχνη δεν ερμηνεύεται ούτε με πολιτικά ούτε με καλλιτεχνικά μανιφέστα. 


H τέχνη απευθύνεται σε ελεύθερους ανθρώπους, αλλά είναι πολύ δύσκολο να καταλάβει κανείς ποιοι είναι οι ελεύθεροι άνθρωποι. H τέχνη δεν ερμηνεύεται ούτε με πολιτικά ούτε με καλλιτεχνικά μανιφέστα.

Oι σχολές, τα υλικά, οι τεχνοτροπίες, οι κοινωνικές ανακατατάξεις, οι συζητήσεις, οι φιλοσοφίες και τα κείμενα ασχολούνται μόνο με τα ερεθίσματα που δημιουργούν την τέχνη. Tην ίδια όμως τίποτε απολύτως δεν την ερμηνεύει.



H τέχνη δεν έχει σχέση με το μάρκετινγκ, τους πλειστηριασμούς και τιμές – όλα αυτά είναι ξένα σώματα. Tο σπήλαιο του Λασκό δεν ήταν γκαλερί. O καλλιτέχνης συχνά δε γνωρίζει αν αυτό που έκανε, είναι καλό ή κακό. Σπάνια οι πρωτοπόροι πιστεύουν ότι είναι πρωτοπόροι.

Για την πρωτοπορία τους σίγουροι είναι αυτοί που τους ακολουθούν. H τέχνη δεν απομυθοποιείται. «Όταν ξύσεις ένα αληθινό έργο τέχνης θα τρέξει λίγο αίμα», λέει κάποιος. Πολλά πράγματα μιμούνται την τέχνη και πολλοί μιμούνται τους καλλιτέχνες. Πολλοί καλλιτέχνες απαντούν σε ερωτήσεις που δεν υποψιάζονται. Aπαντούν σε ανθρώπους που δε γνώριζαν την ερώτηση. Άλλο είναι η μόρφωση και άλλο η καλλιέργεια του πνεύματος. H τέχνη ερμηνεύεται μόνο με τέχνη, όπως ο πιανίστας ερμηνεύει τη μουσική σύνθεση. H τέχνη δεν προοδεύει ποτέ, μην τη συγχέουμε με την επιστήμη, απλώς αλλάζει πρόσωπα και τρόπους, για να πει κάθε φορά τα ίδια πράγματα. H τέχνη είναι κάτι πολύ απλό και ο καλλιτέχνης ένας σοφός. Σοφή και η γιαγιά του απέναντι διαμερίσματος, σοφός –καθόλου απίθανο– και ο πρόεδρος της Aκαδημίας.

Δείτε τα πρόσωπα των ανθρώπων καθώς περνούν από τις διαβάσεις των πεζών. Δείτε τους φθαρμένους τοίχους με τις σχισμένες αφίσες και τα πολύχρωμα συνθήματα. Δείτε τα κουρελιασμένα σύννεφα καθώς δύει ο ήλιος το απόγευμα. Δείτε το απέναντι δέντρο καθώς βγαίνουν οι μικροί βλαστοί περιμένοντας την άνοιξη. Θα έχετε κάνει μια καλή αρχή και υπάρχει ελπίς να αισθανθείτε τα έργα όλων των εποχών.


Tο μήνυμα του έργου τέχνης είναι πάντα ποιητικό, ακόμη κι όταν παριστάνει τις σφαγές της Xίου ή τις αρβύλες του Bαν Γκογκ. Δεν είναι υποχρεωτικό να αισθάνεστε και να αγαπάτε την τέχνη. Aπλώς είναι ένα προνόμιο. Aλλά τι προνόμιο!

Δημήτρης Mυταράς:

Zωγράφος 


Το σπήλαιο του Λασκό-H Καπέλα Σιξτίνα της προϊστορικής τέχνης

Μια τυχαία ανακάλυψη από τέσσερις Γάλλους πιτσιρικάδες τωνπερίφημων σπηλαίων του Λασκό , στα Πυρηναία, στις 12 Σεπτεμβρίου του 1940, μετακίνησε την ιστορία της Τέχνης μερικές χιλιάδες χρόνια προς τα πίσω.
 Οι εγχάρακτες πάνω στην πέτρα παραστάσεις των προϊστορικών προγόνων μας έδειξαν ότι το ανθρώπινο είδος δεν ήταν προορισμένο να ζει κυνηγώντας μόνο την τροφή του, αλλά ένιωθε και την ανάγκη να εκφράσει τον κόσμο του  με τα μαγικά εργαλεία της Τέχνης.
Φωτογραφία:  Sevela
 Το σπήλαιο του Λασκό, που αποκαλείται η Καπέλα Σιξτίνα της προϊστορικής τέχνης, έκλεισε για το κοινό το 1961, όταν έκαναν την εμφάνισή τους οι πρώτοι πράσινοι λεκέδες από φύκη.
 Οι τουρίστες επισκέπτονται σήμερα ένα αντίγραφο του σπηλαίου που κατασκευάστηκε από τη γαλλική κυβέρνηση σε κοντινή περιοχή. 
Τα σπήλαια του Λασκό στη νοτιοδυτική Γαλλία είναι γεμάτα μεεκπληκτικά όμορφες βραχογραφίες. 
Φωτογραφία:  Prof saxx
Περιλαμβάνει περίπου 2.000 παραστάσεις, που ομαδοποιούνται σε τρεις κύριες κατηγορίες: ζώα, ανθρώπινες μορφές και αφηρημένα σχέδια. 
Πάνω από 900 βραχογραφίες αναπαριστούν ζώα (βίσονες, άλογα, αγελάδες και κατσίκια κ.α) και 605 δεν έχουν προσδιοριστεί ακριβώς. 
Από τις βραχογραφίες των ζώων 364 αναπαριστούν ιπποειδή, 90 αναπαριστούν αρσενικά ελάφια.
 Από τις πιο διάσημες  είναι τέσσερις εικόνες αυτές που αναπαριστούν τεράστιους, μαύρους ταύρους ή βούβαλους, στην"αίθουσα των ταύρων".
Παρά το γεγονός πως τα σπήλαια δεν είναι πλέον ανοικτά για το κοινό, προκειμένου να προστατευθούν οι βραχογραφίες, δίπλα στο Λασκό, υπάρχει αντίγραφο του σπηλαίου και των έργων, που δημιουργήθηκαν με τις ίδιες τεχνικές και υλικά όπως και τα πρωτότυπα.
Η χρονολόγηση με τη μέθοδο του άνθρακα-14 έχει δείξει ότι οισπηλαιογραφίες του Λασκό δημιουργήθηκαν πριν 15.000 - 17.000 χρόνια. 
Το σπήλαιο ανακηρύχθηκε από την UNESCO μνημείο της Παγκόσμιας Κληρονομιάς. 
Φωτογραφία: HTO
Το εξάλεπτο αγγλόφωνο φιλμάκι που ακολουθεί είναι ένας καλός οδηγός για όσους δεν είχαν την τύχη να επισκεφθούν την περιοχή και να νιώσουν την υποβλητική γοητεία του χώρου.

WATCH THE VIDEO:

The Lascaux Prehistory Of Art

Η ΤΕΧΝΗ ΣΤΗ ΦΥΣΗ


























Αυτή δεν είναι η μοναδική παραλία στον κόσμο, που έχει παρατηρηθεί αυτό το εντυπωσιακό φαινόμενο. Στην Καλιφόρνια υπάρχει η παραλία Benicia, στον κόλπο του Γκουαντάναμο επίσης, καθώς και στην Χαβάη στον κόλπο Hanapepe.









Το νεφέλωμα Κύκνος

Το νεφέλωμα Ωμέγα (Μ17), γνωστό και ως νεφέλωμα Κύκνος και νεφέλωμα Πέταλο, είναι ένα νεφέλωμα εκπομπής (είναι τα νεφελώματα που εκπέμπουν φως διαφόρων χρωμάτων). Βρίσκεται σε απόσταση 5.000-6.000 ετών φωτός από τη Γη, στον αστερισμό του Τοξότη. 
Είναι ορατό με γυμνό μάτι όταν οι συνθήκες είναι καλές






Η φωτογραφία αυτή είναι διάσημη. 
Έχει τραβηχτεί από το Διαστημικό Τηλεσκόπιο Χαμπλ (ΔΤΧ) και απεικονίζει πυλώνες δημιουργίας αερίου και σκόνης άστρων, μέσα στο νεφέλωμα.
Ονομάζεται "Οι πυλώνες της δημιουργίας"





Φωτογραφία  NASA



Νεφέλωμα του Ωρίωνα. 





ΓΛΥΠΤΑ ΑΠΟ ΑΜΜΟ ΚΑΙ ΠΑΓΟ:

















ΠΙΝΑΚΕΣ:
The Girls of Avignon -1970 - Salvador Dali










“Give me your tired, your poor,
Your huddled masses yearning to breathe free,
The wretched refuse of your teeming shore.
Send these, the homeless, tempest-tossed, to me:
I lift my lamp beside the golden door."
Colossus of Rhodes, 1954, Salvador Dali




"And behold a pale horse, and his name that sat on him was Death, and Hell followed with him. " -Revelations 6:8
The Temptation of Saint Anthony - Salvador Dali




The Tree of Life, 1909
Gustav Klimt





Sea Serpent II 
Gustav Klimt




Sea Serpents IV
Gustav Klimt



Adele Bloch-Bauer I, 1907 
Gustav Klimt




Goldfish, 1901-1902 
Gustav Klimt




The Maiden, 1912 - 13 
Gustav Klimt



Danae, 1907
Gustav Klimt



Η ΤΕΧΝΗ ΤΗΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ



Μια πολική αρκούδα σε κατάδυση.
Φωτογραφία MariePier Couture
Πηγη: National Geographic



Ποτάμια σε δενδροειδή μορφή σχημάτων στην έρημο Baja, Μεξικό.
Φωτογραφία National Geographic.

Αυτή η εικόνα απαιτεί μια πιο λεπτομερή ματιά. Έχει σχεδόν δυσδιάστατη απεικόνιση. Η φωτογραφία στην αρχή φαίνεται να είναι χιονισμένο τοπίο, αλλά, αντίθετα, η λεζάντα αποκαλύπτει μια έρημο!!!





Μια λιβελουλα τη στιγμή που ετοιμάζετε να πετάξει ... 
όταν ξεσπά μία ξαφνική βροχή. 
Η καλύτερη φωτογραφία του National Geographic για το 2011.
Φωτογραφία Shikhei Goh



Μια μύγα ξεδίψα πίνοντας από μια δροσοσταλίδα.
Από τον διαγωνισμό CIWEM Environmental Photographer.







































































Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου